برندینگ همواره یکی از دغدغه ­های صاحبان کسب و کار بوده است. وب برندینگ که با نام­ های برندینگ آنلاین، برندینگ اینترنتی، دیجیتال برندینگ و برندینگ تحت وب نیز شناخته می­ شود به معنای برندینگ در فضای اینترنت است که سبب می شود شما از دیگران متمایز شوید و نیز تصویری از شما در ذهن مخاطب ثبت شود. با استفاده از برندینگ در وب می توانید میزان فروش خود را افزایش داده و مشتریان را نسبت به خود وفادار کنید.

برند چیست؟

برندینگ دیجیتال

برند تمام چیزی ست که مخاطب از کسب­ و کار شما درک کرده و تصور می­ کند. برند شامل اطلاعات تصویری و تجربی ست که افراد درباره ­ی چیزی به خاطر دارند. اساسا همه ی کسب ­و کارها به نوعی برند محسوب می­ شوند و در پی برندسازی قوی هستند.

عناصر یک برند

برای درک این که برند دقیقا شامل چه مفاهیمی است بهتر است نگاهی به عناصر برند بیاندازیم. یک برند از مجموعه ای از این عناصر تشکیل شده است:

هدف­ ها و ارزش ­ها

قطعا شما از اهداف کسب و کار خود آگاه هستید. برند شما باید بتواند به طور مختصر و مفید این اهداف و ارزش­ ها را به مخاطب نیز انتقال دهد. در یک کسب ­و کار آنلاین زمانی که فرد وارد وب­ سایت شما می­ شود باید در وهله­ ی اول بداند که این وب­ سایت متعلق به چه کسب ­و کاری ست، این کسب و کار چه خدمات یا محصولاتی را ارائه می­ دهد، کدام محصولات آن پیشنهاد می­ شوند و مشتری چه سودی از استفاده از خدمات آن می­ برد.

ویژگی­ ها

در مرحله­ ی قبل چیستی مورد سوال بود. اکنون برند باید درباره ­ی چگونگی پاسخ دهد. در واقع مشتری می­ خواهد بداند که ارائه­ ی این خدمات به چه صورت است. درجه ی یک یا درجه پایین، سنتی یا با ابزارهای مدرن و… . این که این اطلاعات را چگونه به مشتری انتقال دهید بسیار مهم است. حتی رنگ سایت شما می ­تواند در برداشت مخاطب از ویژگی­ های شما موثر باشد. بخش­ هایی مانند طراحی لوگو، محتوا، ادبیات سایت و … نیز نشان از خصوصیات کسب­ و کار شما دارند.

ثبات

این روزها جلب اعتماد از هر زمانی دشوارتر شده است. افراد برای پرداخت پول به راحتی اعتماد نکرده و نیاز دارند تا از ثبات شما در کسب­ و کار اطمینان حاصل کنند. شما به عنوان صاحب کسب­ و کار موظفید تا از طریق برندسازی درست این مفهوم را در ذهن مخاطب ایجاد کنید. برای این کار بهتر است از تکنیک­ های مربوطه استفاده کنید.

برای مثال پیام تبلیغاتی شما در تمام پوسترها، تیزرها و شبکه­ های اجتماعی یکسان باشد. این یگانگی شعار سبب اعتماد افراد و در نتیجه افزایش فروش خواهد شد. همچنین بهتر است گرافیست شما همواره از فونت­ ها و رنگ­ های مشخصی در طراحی ­ها و قالب­ ها استفاده کند تا علاوه بر ثبت شدن در ذهن مشتری و ایجاد برند، به اعتماد مشتریان نیز کمک کند. تحقیقات نشان می دهند مشتریان این گونه کسب­ و کارها در طولانی مدت وفادارتر بوده ­اند.

تعریف وب برندینگ

این عبارت به معنای برندینگ تحت فضای وب است. در این روش، از فضای وب برای شناساندن برند به مخاطب استفاده می­ شود. برندینگ آنلاین باعث می شود کسب ­و کار شما بیش از پیش در معرض دید قرار گیرد. فرض کنید شما صاحب یک کسب و کار آنلاین هستید که تمایل دارید از طریق وب ­سایت محصولات خود را به فروش برسانید. برای این کار لازم است افراد شما را بشناسند. بنابراین وب­ سایت شما باید در جایگاه­ های اولیه­ ی گوگل دیده شود. این که افراد نام شما را در جایگاه­ های پرمخاطب مشاهده کنند به برندینگ شما کمک شایانی خواهد کرد و با کنار زدن رقبا فروش شما را نیز افزایش خواهد داد.

اهمیت وب برندینگ

ممکن است از اهمیت دیجیتال برندینگ آگاه نباشید. بهتر است بدانید آن چیزی که باعث می­ شود کسب ­و کار آنلاین شما بیش از رقبای شما دیده شده و فروش داشته باشد، برندینگ دیجیتال ست. کسب و کار شما مشتریان بالقوه ای دارد که توسط برندینگ مناسب می ­توانند به مشتریان بالفعل تبدیل شوند.

برندینگ اینترنتی می ­تواند سبب افزایش شناخت افراد از برند، شناخت مشتریان واقعی و برقراری ارتباط مناسب با مشتریان وفادار شود.

کاربرد دیجیتال برندینگ

کاربر های برندینگ دیجیتال

تصورات نادرستی در  این زمینه وجود دارد. یکی از آن­ ها این است که دیجیتال برندینگ فقط برای کسب­ و کارهای بزرگ به کار می رود. این تصور غلط است. اینترنت فضایی نامحدود است که امروزه انواع کسب ­و کارهای بزرگ و کوچک از آن برای معرفی خود استفاده می ­کنند. مزیت فضای وب این است که کارها با سرعت و نیز سهولت و دقت بیشتری در آن انجام می­ شود و همین نیز آن را به فضای مناسب برندینگ مبدل کرده است. همچنین برندینگ آنلاین به شما کمک می کند تا در کنار رقبای خود دیده شوید و در نتیجه مخاطبان بتوانند با مقایسه ی چند کسب ­و کار مناسب ترین آن ها را انتخاب کنند. این شانس شما را برای فروش افزایش خواهد داد.

 

تفاوت برندینگ اینترنتی و سئو

اگر با مفهوم سئو آشنا باشید می­ دانید که سئو مجموعه عملیاتی ست که برای بهینه­ سازی یک سایت در گوگل انجام می شود. توسط سئو، وب­ سایت شما در بالاترین جایگاه­ های موتور جست­جوگر گوگل قرار می­ گیرد. اما برخی این مفهوم را برابر برندینگ تحت وب می­ دانند که این تصوری نادرست است. سئو به برندینگ اینترنتی کمک می کند و در واقع جزئی از آن است. اما برندینگ اینترنتی شامل انواع دیگری از فعالیت ها نیز هست که به دیده شدن سایت در انواع موتورهای جست­جو کمک می­ کند. همچنین در برندینگ آنلاین باید به مشتری شناخت کاملی از کسب ­و کار و خدمات آن ارائه دهیم و مشتریان بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم. تبدیل کردن افراد به مشتریان وفادار نیز از دیگر بخش­ های برندینگ تحت وب است که شامل خدمات سئو نمی شود.

شروع وب برندینگ

اگر تصمیم دارید برای کسب ­و کار آنلاین خود برندینگ را در فضای دیجیتال آغاز کنید، بهتر است از کارشناس دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید چرا که این کار نیازمند مهارت­ هایی ست و افراد بدون آموزش نمی توانند از پس آن برآیند. پیش از هرچیز لازم است درباره­ ی برند خود آگاهی کافی کسب کرده باشید. بدانید که اهداف شما از ایجاد این کسب­ و کار چیست، مشتریان بالقوه­ ی شما چه کسانی هستند، رقبای شما کدامند، ارزش­ های شما چه موضوعاتی هستند و نوع کسب­ و کار شما چیست. پس از پاسخ دادن به این سوالات لازم است تا مشتریان را نیز از این مفاهیم مطلع کنید.

با انجام یک پروسه ی برندینگ حرفه ­ای می ­توانید در مدت زمان کوتاهی به رشد نسبتا چشمگیری برسید. آژانس دیجیتال مارکتینگ ژوپین اینجاست تا بهترین خدمات را در حوزه دیجیتال به شما ارائه کند.