از دیر باز یکی از بزرگترین دغدغه های بشر رساندن پیام بود. به همین دلیل از نماد های مختلف و کشیدن آنها روی دیوارهای غار ها استفاده می کرد. پیدایش خط نیز به دلیل اهمیت و  ضرورت رساندن پیام به یکدیگر بود. کتیبه های خطی که روی سنگ ها، دهانه ی غارها و صخره های به جا مانده از روزگاران قدیم به یادگار مانده است، حکایت از این موضوع دارند. آنها راه های سوشال مارکتینگ جهان باستان بودند. دریچه هایی برای رساندن پیام به گوش مخاطب.

با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش وب، راه های ارتباطی بشر روز به روز گسترده تر شد و امروز در قرن بیست و یکم ما درست در نقطه ای ایستاده ایم که به جرات میتوانیم از دهکده ی جهانی سخن به میان آوریم. جهانی به اندازه ی یک دهکده. کافیست در گوشه ای از دنیا اتفاقی رخ بدهد، اختراع و اکتشافی شکل بگیرد و پژواک این رخداد را در آن سوی دیگر جهان، درست دقایقی بعد خواهید شنید. ظهور ابزارهای ارتباطی و رسانه های اجتماعی، برقراری ارتباط را بیش از پیش آسان کرده است.

سوشال مارکتینگ

پدید آمدن مدیاها و رسانه های جمعی کمک بزرگی در راستای مارکتینگ و بازاریابی بسیاری از کسب و کارها بود تا جایی که امروزه یکی از ساده ترین، ارزان ترین و بهترین ابزارهای بازاریابی، سوشال مارکتینگ یا بازاریابی شبکه های اجتماعی است. ابزاری کارآمد که به دلیل حضور در میان بازار هدف دارای میزان تاثیر پذیری و نفوذ بیشتری نسبت به سایر روش های بازاریابی است. یکی دیگر از مزیت های این نوع مارکتینگ گرفتن نبض بازار است زیرا با مردمی بودن رسانه های ارتباطی و حضور در میان اقشار مختلف بهتر میتوان میزان بازخورد و سلیقه ی مخاطب را شناسایی و به سمت محبوبیت هر چه بیشتر و رضایتمندی مصرف کننده نزدیک شد. این یکی از جادو های بازاریابی شبکه های اجتماعی و مزیت آن به عنوان ابزار مناسب بازاریابی است.

 

سوشال مارکتینگ به سبک حرفه ای ها

با پیشرفت فناوری و تغییر نگرش مخاطب، شکل قدیمی تبلیغات منسوخ شد و پا به عرصه ی جدیدی از تبلیغات گذاشتیم. امروزه کسب و کارهایی که هنوز به همان شکل سنتی به حیات خود ادامه می دهند روز به روز در حال کم شدن هستند چرا که این بیزینس ها محکوم به فنا هستند و دیر یا زود آن دسته از مشاغل که در همگام سازی خود با پیشرفت ها خود را به گردونه ی رقابت و فضای وب رساندند روز به روز با محبوبیت بیشتری رو به رو می شوند. همین امر باعث شد این روزها تعداد افرادی که برچسب متخصص به خود می زنند و خود را ابر قهرمانی معرفی می کنند که میتوانند بیزینس شما را از حال بد به حال خود برسانند هر روز رو به افزایش باشد. همین موضوع سبب شده تا یافتن متخصص شوسال مارکتینگ واقعی از پیدا کردن سوزن در انبار کاه دشوار تر باشد.

 

متخصص سوشال مارکتر خوب کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

متخصص بازاربی در شبکه های احتماعی شخصی است که علاوه بر آشنایی با ابزارهای سوشال مارکتینگ، بر تمام جوانب و ابعاد آنها تسلط کامل دارد. معروف شدن و دیده شدن در دنیای اینترنت آنقدر ها هم که در نگاه نخست به نظر می رسد کار ساده ای نیست. یک متخصص باید به الگوریتم رسانه های اجتماعی مختلف آشنا باشد تا بتواند از آنها به عنوان سکوی پرتاب مناسب برای کسب و کار شما استفاده کند. داشتن یک استراتژی مناسب و ارائه ی یک برنامه ی منظم برای دیده شدن و رشد شما در بستر وب و شبکه های اجتماعی از ویژگی های یک متخصص سوشال مارکتینگ موفق است.

 

رقبا زیر ذره بین

برای داشتن یک استراتژی سوشال مارکتینگ موفق آنالیز رقبا بسیار حایز اهمیت است. اینکه سر از کار همتایان و رقبای خود در بیاورید و بتوانید با به وجود آوردن مزیت های رقابتی خود و پررنگ تر کردن آنها، خود ر ا از دیگران متمایز کنید یکی از ابزارهای موفقیت در این کار است.

 

نبض بازار

مخاطب شما سلیقه و نوع نگاه خاص خود را دارد. یکی از مهم ترین فاکتور ها در سوشال مارکتینگ حضور در میان بازار هدف و پایش مستمر بازخورد مخاطب برای یافتن همین نوع نگاه خاص است. سوشال مارکتینگ به شما این امکان را می دهد تا خود را به جای مخاطب قرار داده و از دریچه ی فکر آن ها به کسب و کار خود نگاه کنید.

 

استراتژی سوشال مارکتینگ ، پازل موفقیت

استراتژی سوشال مارکتینگ

امروزه تعداد زیادی از شبکه های اجتماعی پتانسیل این را دارند که ابزار کارآمد شما برای مارکتینگ باشند. شناخت و استفاده از کانال مناسبی که بیشترین تعداد مخاطب شما در آن قرار دارد میتواند یک استراتژی برای سوشال مارکتینگ موفق باشد. همچنین اینکه کجا، چگونه دیده شوید بسیار حائز اهمیت است. هر رسانه ی اجتماعی ادبیات مخصوص به خود را دارد و شناخت و تسلط کامل به این ادبیات از ویژگی های کلیدی یک متخصص در این حوزه است.

 

قدم های حساب شده

داشتن یک استراتژی با قدم های حساب شده و اهداف مشخص یکی از مزیت های این نوع مارکتینگ است. به کمک این نقشه ی راه در هر زمان میتوانید با داشتن اطلاع کامل از اینکه کجا هستید، با یک برنامه ریزی واقع بینانه به تمام خواسته های خود در بازاریابی دیجیتال برسید.

 

شیپوری به نام سوشال مارکتینگ

یکی دیگر از مزیت های سوشال مارکتینگ، به راه انداختن موج تاثیر گذار از طریق کمپین های تبلیغاتی است. به کمک همین ابزار کارآمد میتوان اوج قدرت سوشال مارکتینگ در رساندن پیام شمل به جامعه ی مخاطب را به راحتی لمس کنید. شعاری در یک اتاق فکر طراحی و در رسانه های اجتماعی منتشر می شود؛ چندی از انتشار آن نگذشته که هیاهوی آن در تمام شبکه های اجتماعی می پیچد و رفته رفته مرزها را طی می کند و این قدرت و جادوی شبکه های اجتماعی است.

 

تیرهایت را به هدف بزن

بدون داشتن یک فرآیند طراحی فروش شما عملا در تاریکی و فضای مه آلود حرکت خواهید کرد. ممکن است در جایی هزینه و سرمایه ی هنگفتی قرار دهید، وقت و انزژی زیادی از شما هدر برود و بعد از گذشت مدتی تازه متوحه عمق فاجعه شوید. بحران بی برنامه بودن و نداشتن یک فرآیند فروش حساب شده، کابوس بسیاری از کسب و کارهاست. از ویژگی های یک استراتژی موفق برای مارکتینگ، طراحی فرآیندی برای فروش هر چه بیشتر است.

 

سکوی پرتاب

فیسبوک، لینکدین، تویتر، اینستاگرام، تلگرام و گوگل پلاس از معروف ترین بسترهای سوشال مارکتینگ هستند. بسته به نوع، جنس، رده ی سنی و سبک مخاطب شما و نوع خدمات یا کالایی که ارائه می دهید، ممکن است هر کدام از این شبکه های اجتماعی را برای سوشال مارکتینگ خود استفاده کنید. همانطور که اشاره شد هر کدام از این ابزارها ادبیات مخصوص و الگوریتم خاص خود را دارند و تسلط بر آنها میتواند شما را در انتخاب پلتفرم صحیح که در کمترین نتیجه بیشترین بازخورد را برای شما به دنبال داشته باشد ایجاد کند.

 

سوشال مارکتینگ، سقوط یا صعود

از آنجا که شبکه های اجتماعی مخاطبین بیشتری نسبت به وب سایت ها دارند، سوشال مارکتینگ صحیح میتواند به بهترین شکل ممکن معرف شما در میان بازار هدفتان باشد به طرزی که بتوانید با انتخاب متخصص شبکه های اجتماعی و بستر مناسب برای سوشال مارکتینگ، به دنیای وب وارد شوید. از آنجا که در تمامی دیدار ها اولین ثانیه ها، طلایی ترین ثانیه ها هستند، مخاطبانتان شما را آن طور که اولین بار خود را معرفی می کنید خواهند شناخت. بنابراین گاهی اولین اشتباه، آخرین اشتباه ما خواهد بود. سوشال مارکتینگ ابزاری است که باید بسیار هوشمندانه و صحیح به کار گرفته شود. زیرا همین قدر که میتواند مفید باشد، میتواند در صورت استفاده ی غیر صحیح به ضرر شما تمام شود.