لندینگ پیج یا صفحه­ ی فرود به صفحه ای گفته­ می شود که کاربران با زدن دکمه­ ی تبلیغات اینترنتی که شما در دیگر سایت­ ها و وب سایت­ ها و یا از راه جستجو کردن در گوگل به آن صفحه فرستاده می شود. طراحی لندینگ پیج در کسب و کارهای اینترنتی نقش بسزایی دارد که در صورت ایجاد این صفحه با رعایت اصول طراحی، می تواند نقش مهمی در افزایش مشتری دارد.

هدف از طراحی لندینگ پیچ

این صفحه با هدف معرفی و به فروش رساندن محصولات و خدمات­ تان طراحی شده است. در واقع انگیزه ی ما در طراحی این است که با ترکیب علم فروش و گرافیک، نرخ تبدیل را افزایش دهیم.

تفاوت بین لندینگ پیج با صفحه ­ی اصلی

طراحی سایت و لندینگ پیج

صفحه ی اصلی در سایت شما برای ارتباط با مشتری مهم ترین نقش را داراست. ولی اگر تمایل داشته باشیم که این ارتباط عمیق و مؤثر­تر باشد از صفحه­ ی لندینگ پیج استفاده می کنیم. در نتیجه اگر بخواهیم نسبت به رقبای خود برتری و تمایزی داشته باشیم باید از این ابزار استفاده کنیم.

پکیج های طراحی سایت و لندینگ پیج

طراحی سایت مجله ی اینترنتی / فروشگاه
سایت آماده شخصی / گالری / وبلاگ / معرفی / شرکتی
طراحی سایت شخصی / گالری / وبلاگ / معرفی / شرکتی

انواع صفحات فرود

پیش از این که طراحی این صفحه را شروع کنیم بهتر است با انواع این صفحات آشنا شویم که به سه دسته تقسیم می شود.

صفحات اصلی

اغلب صفحه­ ی نخست که محصولات و خدمات ما را نمایش می دهد، جزو صفحات اصلی ما به شمار می ­آید. در صفحه­ ی نخست ما کسب و کار خود را به صورت کلی تعریف می کنیم و این معرفی بستگی به نوع کسب و کار ما دارد. اما در گاهی مواقع  از صفحه ی لندینگ پیج به جای صفحه ی اصلی استفاده می شود که این ایده­ ی خوبی نیست ولی سایت­ هایی هستند که این کار انجام می ­دهند و موفق هم هستند.

میکروسایت

میکرو سایت ها زیر مجموعه ه­ایی از سایت اصلی هستند که به صورت متفاوت عمل می ­کنند. اغلب میکرو سایت ها  برای برند­ها مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال برند ها برای متمرکز شدن روی یک شرکت خاص از آن­ها استفاده می­ کنند. میکروسایت­ ها اغلب از چند صفحه تشکیل شده اند. با این وجود به عنوان صفحه­ ی فرود شناخته می شوند.

اختصاصی

در طراحی لندینگ پیج به صورت اختصاصی اغلب از منو استفاده نمی­ شود و تمرکز بیشتر ما بر روی موضوع اصلی که فراخوان عمل هست می باشد. این فراخوان می­ تواند شامل خرید یک محصول، دانلود کاتالوگ و یا ثبت نام باشد.

از این سه دسته بندی که معرفی شد، تأتیرگذارترین و بهترین صفحه، صفحه ­ی فرود اختصاصی می ­باشد که در تبلیغات و بحث سئو مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی هایی یک صفحه ی فرود اختصاصی

این صفحه کمترین حواس پرتی را دارد. طراحی در این صفحه به ساده­ ترین شکل ممکن وب ا یک هدف خاصی می ­باشد. لندینگ پیج اختصاصی به دو دسته تقسیم می­ شود:

لندینگ پیج Lead Gen

مهم ترین و با ارزش ترین اطلاعاتی که می­ توانیم از کاربران این صفحه بگیریم شماره تلفن و ایمیل می­ باشد که از این طریق می­توان با آن­ها در ارتباط بود و به مشتری این افراد را تبدیل نماییم.

لندینگ پیج Click-through

در این صفحه برخلاف مورد قبلی مهم ترین هدف ما جذب و متقاعد کردن مشتری برای بازدید کردن از خدمات و محصولات ما می باشد تا نتیجه­ ی خرید را به همراه داشته باشد.

کارایی Click-through

  • راهنمایی کاربر به سمت سبد خرید
  • نوشتن اطلاعات برای مشاهده دمو و استفاده­ از خدمات به صورت آزمایشی
  • قرار گرفتن دکمه­ ی دانلود کاتالوگ و یا مقاله ای که به صورت اختصاری ما را معرفی می ­کند.

نسبت حساسیت در طراحی لندینگ پیج

نسبت لینک های یک صفحه ­ی لندینگ پیج به یک عمل تبدیل را نسبت حساسیت گویند. ما می­توانیم از چند Call to Action در یک لندینگ پیج اختصاصی استفاده کنیم ولی در نهایت همه آنها باید یک عمل تبدیل باشند.

طراحی این پیج را باید به گونه ­ای انجام دهیم که اطلاعات به صورت کامل قرار گیرد تا بتواینم نظر مشتری را به خود جلب کنیم؛ ولی حواس او را از هدف اصلی که خرید می باشد پرت نکنیم.

طراحی لندینگ پیج

مراحل خرید(AIDA)

این مدل، فرآیندی که مشتری برای خرید محصول طی می­ کند را نشان می ­دهد. این شماتیک به مسئول بازاریابی کمک می­ کند تا آگاهی بهتری نسبت به مراحل فروش محصولات داشته باشد. در قیف فروش مرحله به مرحله تعداد کاربران ما کمتر می­ شود و در نتیجه نسبت تعداد افرادی که محصولات ما را خریداری می­ کنند به تعداد افرادی که فقط با خدمات و محصولات ما آشنا شدند کمتر است.

کاربرانی که از صفحات فرود بازدید می ­کنند ممکن است هرکدام در یکی از مراحل مدل AIDA قرار گرفته باشند پس باید طراحی این صفحات و همچنین اطلاعاتی که در اختیار آن­ها قرار می­ گیرد با یکدیگر متفاوت باشند.

مثلا کسی که در مرحله­ ی نخست که آشنا شدن با خدمات و محصولات می­ باشد، نیازی نیست به او دکمه ­ی خرید را نشان دهیم و همچنین اگر در مرحله­ ی آخر یا چهارم قرار دارد نیازی ندارد متن های طولانی را مطالعه کند بلکه نیاز به یک راه آسان برای برقراری ارتباط یا ثبت سفارش دارد.

مرحله­ ی آگاهی

در این مرحله کاربر با برند، خدمات و محصولات ما آشنا می­ شود و مهم­ترین مسئله این است اطلاعاتی که ما در اختیار کاربر در این صفحه قرار می ­دهیم باید به گونه ای باشد که علاوه بر این که جذب شود او را مطمئن سازیم که کسب و کار ما قانونی است. در نتیجه بهتر است متن به صورت خلاصه و در کوتاه ترین زمان ما را به هدف خود برساند. برای جلب کردن سریع اعتماد مشتری می ­توانیم از لوگوی همکاران و یا مشتریان معتبر خود استفاده کنیم. باید اطلاعاتی که قرار می ­دهیم راحت و به ساده­ ترین شکل در اختیار مشتری قرار گیرد چون هیچ فردی وقت زیادی را برای پیدا کردن اطلاعات مورد نظرخود صرف نمی­ کند.

مرحله­ ی علاقه

در این مرحله کاربر با مزایای محصولات ما آشنا می شود و اگر توانستیم نظر او را جلب کنیم اشتیاق به خرید را پیدا می­ کند.

مرحله­ ی اشتیاق

در این مرحله مشتری با ارتباط روانشناسی که با خدمات ما برقرار کرده راغب می­ شود که محصول ما را خریداری کند.

مرحله­ ی اقدام

در این مرحله مشتری اقدام به خرید محصول، ثبت مشخصات خود و یا هر حرکتی که ما انتظار داریم، می کند. در نظر گرفتن زمانی که کاربر طی می ­کند تا به مرحله ­ی آخر برسد خیلی مهم است که به نوع محصولات و خدمات ما وابسته است.

مخاطبان لندینگ پیج

مرورگرها

این دسته از مخاطبان کسانی هستند که با هدف وبگردی وارد صفحه­ ی ما می­ شوند و تصمیمی برای خرید و یا ثبت شفارش ندارند.

ارزیابان

این گروه کسانی هستند که محصولات و یا خدمات ما را مقایسه و ارزیابی می­ کنند. این افراد در مرحله­ ی علاقه هستند.

معامله­ گر­ها

افرادی که قصد دارند تراکنشی را انجام بدهند. این گونه افراد به مشتری تبدیل نشده­ اند و به دنبال زدن دکمه ­ی پرداخت آنلاین هستند پس باید اطلاعات طوری در اختیار آن­ها قرار بگیرد که به مرحله ­ی قبل نروند.

مشتریان

کسانی که محصول و یا خدمات ما را خرید و ثبت می­ کنند. ما باید این اطمینان را بدست آوریم که آیا مشتری دوباره از خدمات ما استفاده می ­کند و یا ما را به دیگران معرفی می­ نماید.