اصول دیجیتال مارکتینگ

فعالیت شما در اینترنت یک مسیر بسیار خوب برای کسب و کارتون به شمار می ­آید اما برای موفقیت در این راه شما باید اصول دیجیتال مارکتینگ را رعایت کنید. پس باید طبق یک سری قواعد رفتار کنیم. این قواعد را ما تعیین نمی ­کنیم بلکه رفتار کاربران در فضای دیجیتال تعیین کننده می ­باشند. یادگیری این اصول بسیار پیچیده نیست و با توجه به کسب و کار خود می توانید آن­ ها را فرابگیرید. با آژانس دیجیتال مارکتینگ ژوپین همراه باشید.

اصول دیجیتال مارکتینگ

براساس تجربیات ما در این زمینه می­توان این اصل به سه دسته تقسیم کرد:

  • شروع دیجیتال مارکتینگ و چگونگی به نمایش گذاشتن محصولات
  • تکمیل کردن قسمت­های دیجیتال مارکتینگ
  • ارزیابی مسیری که در آن قدم گذاشتیم

شروع دیجیتال مارکتینگ

این اصل در یک جمله خلاصه می ­شود. ارتباط با کاربر و تبلیغات موثر. وقتی کاربر درحال استراحت در یک محیط  آرام و بی دغدغه است و در همان موقعیت مشغول چک کردن لیست ایمیل های خود باشد یا از شبکه های اجتماعی خود بازدید کند یا در مرورگر خود خدمات یا محصولاتی که شما به فروش گذاشتید را می­ جوید و لینک صفحه شما در برابر او به نمایش گذاشته می­شود، شما اصول دیجیتال مارکتینگ را رعایت کرده­ اید. چه اندازه ضروری و خوب است در چنین حالتی که کاربر قرار دارد اطلاعات خوبی از محصولات ما دریافت کند و با راه های ارتباطی ما در تماس باشد.

مثل این می ­ماند که ما مغازه ای داریم و ویترین آن در همه جای جهان در طول 24 ساعت شبانه روز در 365 روز سال، روشن است و خدمات و محصولات ما برای تمام مشتری­ های قدیمی و جدیدمان به نمایش گذاشته می ­شود.

بهبود و تکمیل فرآیند بازاریابی دیجیتال

خوب قدم اول را در مسیر دیجیتال برداشتیم. هزینه ه­ایی هم برای این موضوع در نظر گرفتیم. دومین اصل از اصول دیجیتال مارکتینگ به ما نشان می­ دهد که دیجیتال مارکتینگ یک تکه پازل است که از تعداد بیشماری قسمت­ های مختلف تشکیل شده و هر ساله به این قسمت ­ها اضافه می­ شود. خصوصیتی که در پازل نهفته است این است که هر بخشی مکمل دیگری است و نبود یک بخش باعث ناقص شدن پازل می­ شود. پیشنهاد ما به شما این است که تمامی بخش ها را به صورت هم زمان شروع کنید تا به هدف جذب و ثبت مشتری برسید.

در ایران این موضوع بسیار گسترش پیدا کرده که ما فقط با استفاده از اینستاگرام یا کانال تلگرامی و یا سایت کسب ­و کار خود را می توانیم گسترش بدهیم. این باور اشتباه باید از خود دور کنید چرا که قرار نیست خود را به یک مسیر دیجیتالی محدود کنید بلکه باید به صورت فعال در تمامی مسیر­های دیجیتالی حضور داشته باشید و از همه ­ی این راه­ های ارتباطی برای جذب مشتری با سلایق گوناگون استفاده کنید.

ارزیابی مسیر بازاریابی

امکان دارد با خود فکر کنید من در این مسیری که قدم برداشتم، با تعداد زیادی راه ­های ارتباطی از قبیل کانال و سایت و… که در این دنیای دیجیتال وجود دارد به تعداد زیادی نیروی انسانی نیاز دارم که در این راه به من کمک کنند و مشاوره بدهند که آیا این مسیری که من می­روم درست است یا نه. بله این تفکر تا حدودی درست است و ارزیابی این مسیر به عهده ­ی افراد متخصص با دقت بسیار بالا است.

اصول دیجیتال مارکتینگ ایمیلی

یکی از بهترین راه­ های کسب و کار بازاریابی ایمیلی می­ باشد. به این دلیل که اصول دیجیتال مارکتینگ ایمیلی نیازی به ساخت یک وب سایت و یا تبلیغات ندارد و تنها با ارسال یک ایمیل در یک زمان معین قادر خواهید بود با مشتری ارتباط برقرار کنید و نرخ تبدیل خوبی را داشته باشد. این تکنیک نشان می­ دهد که اگر طبق اصول انجام شود مشتری پیام شما را می­ خواند و خرید انجام می­ شود. در این نوع بازاریابی اصلی که باید رعایت شود ارتباط با مشتری است. مشتری باید از آخرین نظرسنجی ­ها، پیشنهاد­ها، کد­های تخفیف، کمپین­ ها و به روز رسانی­ های مربوط به کسب و کار شما اطلاع پیدا کند.

سرویس های اطلاع رسانی در در دنیای دیجیتال بسیار متنوع است و قابلیت این را دارد که در یک زمان خبرنامه را در حالت اجرا ذخیره کند و به تمام مشتری ها ارسال کند. Sendy ،Mail chimp ،Mad Mimi چند نمونه از این سرویس­ هاست. بنابراین دانستن ایمیل­ مشتری­ ها یک استراتژی در اصول دیجیتال مارکتینگ ایمیلی برای گسترش کسب و کار شما می ­باشد.

اصول دیجیتال مارکتینگ رسانه ­های اجتماعی

بعد از ایمیل، رسانه ­های اجتماعی با داشتن ترافیک سنگینی که دارند نقش بسزایی در برندسازی ایفا می کنند. شبکه ­های اجتماعی جایی است که شما می توانید با سرعت بیشتری به کسب و کار خودتون هویت آنلاین بدهید. بنابراین شروع کسب و کار در فضای رسانه ­های اجتماعی توصیه می­شود. این فضا شما را قادر می ­سازد با مشتری خود در ارتباط باشید و از نظرات او در مورد کالا و خدماتی که در اختیار او می ­گذارید آگاه شوید. تنوع شبکه ­های اجتماعی بسیار زیاد است تفاوت­ هایی با یکدیگر دارند. برای مثال:

  • فیس بوک: برای ایجاد ارتباط بین یک مشتری و رهبر تیم و تبلیغات هدفمند
  • توییتر: برای ایجاد ارتباط مستقیم با مشتری با به اشتراک گذاشتن اخبار و برند سازی نام تجاری
  • اینستا گرام: برای به اشتراک گذاشتن محصولات و خدمات، به اشتراک گذاشتن عکس، تبادل نظرات
  • لینکدین: برای رهبری B2B، قسمت بندی کسب و کار، جلب اعتماد در صنعت

در نتیجه حضور آنلاین در رسانه های اجتماعی و سوشال مارکتینگ باعث رشد سریع کسب و کار شما می شود.

اصول دیجیتال مارکتینگ محتوا

یکی از بزرگترین پتانسیل ها در فضای مجازی اصول دیجیتال مارکتینگ محتوا می باشد که یک روند آهسته است. اگر محتوای شما خوب و باز خورد خوبی داشته باشد، خدمات و محصولات شما به فروش می­رسد. این شامل برند سازی شخصی خودتان با گذاشتن یک پست یا یک ویدیو در برابر چشمان یک مشتری برای معرفی بهتر محصولات و یا خدمات شما می­ شود. این نوع ارتباط با کاربر تاثیر بسزایی در فروش می­گذارد. این اصل در هر نوعی از رسانه های اجتماعی اثرگذار است. حتی در یوتیوب که با گذاشتن یک ویدیو ارزشمند از خدمات خود می­توان اثرگذاری بالایی در تبلیغات داشت.

ساخت وب سایت

به کار بردن تمامی سه راهکار اصول دیجیتال مارکتینگ به صورت یک پارچه با جمع ­آوری ایمیل ­ها، به اشتراک گذاشتن اخبار، ویدیو و عکس­ ها و قرار دادن یک محتوا با رعایت تمامی قواعد به شما برای فروش و برند سازی در دنیای دیجیتال کمک می­ کند. در واقع با به کارگیری این اصول در مسیر تجارتی خود دیگر نگرانی بابت جذب و تثبیت مشتری نخواهیم داشت.

علاوه بر اصول دیگر در دیجیتال مارکتینگ، باید چند اصل ویژه ای را رعایت کنید تا به نتیجه ای که می‌خواهید برسید.

شما علاوه بر مسیر بازاریابی که باعث می‌شود مشتری به سمت شما بیاید باید مسیر دیگری راهم بسازید تا مشتریان به سمت شما بیایند و به مشتری بالقوه تبدیل و در مرحله بعد به یک مشتری وفادار تبدیل شوند.

ساخت مسیر مشتری سازی

1- در مرحله اول شما باید اطلاعات کافی را به مشتری خود برسانید یا به تعبیری دیگر آن را از وجود و صحت خود آگاه کنید. مردم نمی‌توانند به سمت شما بیایند و مشتری شما شوند تا زمانی که شما را بشناسند. پس باید در قدرم اول مشتری را آگاه کنید.

2- حالا مشتری شما را می‌شناسد و به سمت شما میاید و محتوایی از شما می‌بیند که این می‌تواند به صورت یک مقاله در سایت، یک ویدئو در آپارات یا یوتیوب و حتی یک پست اینستاگرام باشد (در خلق این موارد اصول دیجیتال مارکتینگ را رعایت کنید). به قولی هر گلی زدید اینجا زدید. البته این تعامل آخرین تعامل شما نخواهد بود و این امر مستمر است.

3- وقت رسیده که از مخاطب خود اطلاعاتی را دریافت کنید تا بتوانید آن را به مشتری تبدیل کنید. اگر در اولین برخورد مخاطب خود یک راه ارتباط برقرار نکنید به احتمال خیلی زیاد آن را از دست داده اید. شما می‌توانید با مخاطب یک معامله بکنید به این صورت که به او یک محتوای با کیفیت رایگان بدهید و سپس از او اطلاعات تماس بخواهید.

4- مشتری شما آماده سرمایه گذاری و افزایش تعهداتش است. الان مشتری شما را شناخته و از چیز هایی که در اختیارش گذاشته اید خوشش آمده است. البته زود است که شما به فکر سود آوری باشید. سعی کنید به تمام اصول دیجیتال مارکتینگ پایبند باشید تا به نتیجه خوب برسید. در اینجا فقط سعی کنید که فرد را مشتری کنید.

5- هیجان برای همه دل نشین است. مشتری شما تا الان با شما معامله داشته است؛ پس او را متقاعد کنید که این معامله خیلی خوب بوده است. البته شما باید برای مشتری خود این ارزش را از قبل به صورت تمام و کمال خلق کرده باشید. خلق این ارزش خیلی مهم است و اگر مشتری در آخرین معامله اش با شما این ارزش برایش ایجاد نشده باشد به هیچ عنوان به مرحله بعد نمی رود و هیچ هیجانی برای خرید بعدی ندارد و تعهدش را از دست می‌دهد پس خیلی با دقت این کار را انجام دهید.

یکی از مهم ترین اصول دیجیتال مارکتینگ، ایجاد ارزش و حس رضایت از شما در مصرف کننده است.

6- تا اینجا مطمئن می شوید که مشتری شما ارزشی را از خدمات شما دریافت کرده است و از شما راضی است. اما اگر تا الان به سود آوری نرسیدید اصلاً ناامید نشوید (مخصوصاً اگر در بازاری فعالیت می‌کنید که رقابت شدید است).

یک نکته را از برند های دنیا داشته باشید: “همیشه هزینه به دست آوردن یک مشتری جدید بیشتر از هزینه فروش به مشتری فعلی است”.

در این مرحله است که مشتری شما خرید خود را بار ها تکرار می‌کند. حتماً اگر می‌خواهید کار دیجیتال مارکتینگ انجام دهید اصول را به‌صورت دقیق و کامل رعایت کنید یا آن را به حرفه ای ها بسپارید.

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *